Ονομάζομαι Ίρμα Φίρστρα-Βουρβαχάκη και σπούδασα Κλινική Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο της Ουτρέχτης στην Ολλανδία. Από το 1999 άνοιξα δικό μου γραφείο στο Γάλλου Ρεθύμνης. Κάθε Δευτέρα οργανώνω μια ομάδα για γονείς και δασκάλους για την ενημέρωση και αντιμετώπιση της δυσλεξίας. Κάθε Τρίτη οργανώνω μια ομάδα για αλλοδαπές γυναίκες και τα βρεφο-νήπιά τους, με στόχο: 1) την υποστήριξη της δίγλωσσης εκπαίδευσης των παιδιών, στην ηλικία των 0 έως 4 ετών, 2) την πρόληψη εξελικτικών προβλημάτων, και 3) την ενημέρωση για τα ελληνικά σχολικά συστήματα.
Τα τελευταία πέντε χρόνια ασχολήθηκα καθημερινά με το θέμα της δυσλεξίας, εφόσον ο γιος μου πάσχει από δυσλεξία. Στην πρώτη τάξη του δημοτικού η δασκάλα του με ενημέρωσε ότι το παιδί μου δεν θα μάθαινε ποτέ ούτε να γράφει ούτε να διαβάζει. Σοκαρίστηκα και πήγα στην βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Κρήτης. Είχα παρατηρήσει την στρεφογραφία του και σκέφτηκα πως ίσως το παιδί μπορούσε να πάσχει από δυσλεξία. Διάβασα εκεί πως το πρόβλημα θεραπεύεται εάν δεν υπάρχει κάποιο οργανικό πρόβλημα και αν το παιδί έχει μια φυσιολογική νοημοσύνη. Μια θεραπεία, θα έπρεπε να δείξει μια δραματική βελτίωση της καταστάσεως μέσα σε δυο μήνες όσον αφορά την ορθογραφία. Παρακολούθησε μια θεραπεία και σε δυο μήνες η ορθογραφία του είχε βελτιωθεί σημαντικά. Τώρα στην Πέμπτη τάξη, στην ηλικία των 10½ ετών, ο γιος μου γράφει, διαβάζει, και μιλάει τρεις γλώσσες. Την Ελληνική, την Ολλανδική και την Αγγλική γλώσσα σε πολύ καλό επίπεδο. Τα πρώτα χρόνια, όσον αφορά το διάβασμα και την γραφή, επικεντρωθήκαμε σχεδόν αποκλειστικά στην ελληνική ορθογραφία και στην ελληνική γραμματική. Κι όσο τα προβλήματα αποκαθίστανταν στην ελληνική γλώσσα, τόσα καλυτέρευσε η απόδοσή του και στις άλλες/ξένες γλώσσες.
" Όταν οι σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας συναντούν την δυσλεξία."Κάθε δάσκαλος ή δασκάλα έχει μερικά παιδιά στην τάξη του/της, που έχουν συμπτώματα της δυσλεξίας. Περίπου το 2 έως 10% των παιδιών υπολογίζονται να έχουν δυσλεξία. Στατιστικά σε μια τάξη με 20 παιδιά οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν ένα ή δυο παιδιά που παρουσιάζουν συμπτώματα δυσλεξίας. Τα παιδιά που έχουν μια ελαφριά μορφή της δυσλεξίας ίσως καταφέρουν να κρύψουν το πρόβλημά τους στις πρώτες τάξεις του δημοτικού. Συχνά το πρόβλημα της δυσλεξίας εκδηλώνεται, όταν το παιδί αρχίζει την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας. Εκεί τα κόλπα που χρησιμοποιούσε στην ελληνική γλώσσα δεν ισχύουν για μια άλλη γλώσσα.
Η διάγνωση της δυσλεξίαςΠολλά προβλήματα υφίστανται λόγω της λειτουργίας του εγκεφάλου, όταν το παιδί που πάσχει από δυσλεξία, προσπαθεί να λύσει ένα πρόβλημα μαθηματικών ή όταν αρχίζει το διάβασμα. Αυτά που παρατηρούνται είναι τα εξής:
∞ Στα παιδιά που δεν πάσχουν από δυσλεξία συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου ενεργοποιούνται όταν λύνουν κάποιο πρόβλημα ή διαβάζουν.Επειδή στα παιδιά με δυσλεξία πολλές περιοχές του εγκεφάλου ενεργοποιούνται το παιδί μπερδεύεται. Ακούγονται οι ήχοι πιο δυνατοί, η όρασή του αλλάζει (π.χ. τα γράμματα χορεύουν ή συγχέονται), αισθάνεται ξαφνικά να ζεσταίνεται ή έχει την αίσθηση της ναυτίας εφόσον τα γράμματα μπροστά του κουνάνε. Γνωρίζοντας όλα αυτά, είναι λογικό πως το δυσλεκτικό παιδί, προσπαθεί να αποφύγει ό,τι έχει σχέση με την ανάγνωση και την γραφή.
Διαφορετική αντίληψη του χρόνου και του χώρου.Στην τάξη βλέπουμε τα αποτελέσματα της διάχυτης λειτουργίας του εγκεφάλου στα παιδιά που πάσχουν από δυσλεξία. Το παιδί δεν κάθεται ήσυχο, δεν ακούει τον εκπαιδευτικό, βλέπει λεπτομέρειες και ακούει τους ήχους γύρω του, που δεν έχουν άμεσα σχέση με το μάθημα. Τότε, εμείς λέμε πως το παιδί δεν συγκεντρώνεται και αφαιρείται. Στην ουσία το παιδί δίνει σημασία σε ό,τι βρίσκεται στον περιβάλλον του και αντιδρά ανάλογα. Ο δάσκαλος του όμως θέλει το παιδί να συγκεντρωθεί αποκλειστικά στο μάθημα.
Εφόσον το παιδί δεν αντιλαμβάνεται το χρόνο και το χώρο όπως τον εκπαιδευτικό, χρειάζονται πολλές εξηγήσεις. Τα πράγματα που είναι δεδομένα για μας και για άλλα παιδιά, δεν γίνονται καθόλου αντιληπτά από τα παιδιά που πάσχουν από δυσλεξία.Ίρμα Φίρστρα-Βουρβαχάκη, Ψυχολόγος. Μέλος του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων και του Συλλόγου Νευροψυχολογίας της Ολλανδίας. Ομιλία: «Δυσλεξία: Μέθοδοι αντιμετώπισης στην Α/θμια & Β/θμια εκπαίδευση» Χανιά: 21 Ιανουαρίου 2005 Ρέθυμνο: 24 Ιανουαρίου 2005 |
Θέλω να ευχαριστήσω την κ. Ευαγγελία Παπά, σχολική σύμβουλο για την πρόσκλησή της προκειμένου να μιλήσω για τα παιδιά που πάσχουν από δυσλεξία.
Ονομάζομαι Ίρμα Φίρστρα-Βουρβαχάκη και σπούδασα Κλινική και Εξελικτική Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο της Ουτρέχτης στην Ολλανδία. Το 1999 ξεκίνησα το γραφείο μου στο Ρέθυμνο.
Τα τελευταία εφτά χρόνια ασχολούμαι καθημερινά με το θέμα της δυσλεξίας, αφού ο γιος μου πάσχει από δυσλεξία. Στην πρώτη τάξη του δημοτικού η δασκάλα με ενημέρωσε πως το παιδί μου δεν θα μάθαινε ούτε να γράφει ούτε να διαβάζει. Αυτή η παρατήρηση ήρθε σαν κεραυνός επειδή μέχρι στιγμής το παιδί φαινόταν έξυπνο.
Είχα παρατηρήσει την στρεφογραφία του παιδιού και σκέφτηκα πως ίσως το παιδί μπορούσε να πάσχει από δυσλεξία. Στο σπίτι, την ώρα του διαβάσματος, παρατήρησα κάποιες αντιδράσεις του: μόλις άρχισε να διαβάζει νύσταζε και το πρόσωπό του έγινε χλωμό, μερικές φορές είπε πως αισθανόταν μια τάση ναυτίας και την ώρα του γραψίματος ζεσταινόταν και ήθελε να βγάλει τα ρούχα του.
Όταν τον ρώτησα τι του προκάλεσε την ναυτία, μου εξήγησε πως τα γράμματα χορεύουν και δεν μπορεί να τα σταματήσει. Στην αρχή νόμισα πως το έκανε επίτηδες για να αποφύγει το μάθημα. Αλλά τα σωματικά συμπτώματα ήταν τόσο έντονα που με έβαλαν να ψάξω περαιτέρω το πρόβλημα.
Στη πρώτη τάξη του δημοτικού ανακάλυψα το πρόβλημα της δυσλεξίας.
Στην δευτέρα τάξη του δημοτικού το παιδί ακολούθησε ένα χρόνο θεραπεία:
Καθημερινά το παιδί διάβαζε πολλές ώρες (2-4 ώρες στις πρώτες τάξεις του δημοτικού!) και είχε βοήθεια από δασκάλα στο σπίτι. Η απόδοση του παιδιού στο σχολείο δυστυχώς παρέμεινε χαμηλή.
Στην πέμπτη τάξη του δημοτικού εμφανίστηκαν τα πρώτα σημάδια της χαμηλής αυτοεκτίμησης και κατάθλιψης. Το παιδί έλεγε «Γιατί δεν είμαι έξυπνος όπως τα άλλα παιδιά;»
Η αγωνία μου ήταν: «Πώς να επιβιώσει ένα παιδί σ' ένα κόσμο, που βασίζεται στο διάβασμα και στο γραπτό λόγο;» Και στο μέλλον: «Πώς να περάσει το Γυμνάσιο;»
Έψαχνα για μια μέθοδο αποκατάστασης της δυσλεξίας.
Κατά προτίμηση:
Είχα διαβάσει «Το χάρισμα της δυσλεξίας» του Ρον Ντεϊβις, και ανακάλυψα σ'αυτό το βιβλίο τα περισσότερα συμπτώματα που εμφάνισε ο γιος μου. Αποφάσισα να παρακολουθήσω το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Ντεϊβις «Η συμβουλευτική αγωγή για τη δυσλεξία».
Στην πέμπτη τάξη του δημοτικού , μετά την εφαρμογή της Μεθόδου Ντεϊβις, το παιδί έδειχνε τα εξής:
Τώρα, στην 1η τάξη του γυμνασίου ο γιος μου, στην ηλικία των 12½ ετών, γράφει, διαβάζει, και μιλάει τέσσερις γλώσσες. Την Ελληνική, την Ολλανδική, την Αγγλική και πρόσφατα την Γερμανική γλώσσα σε πολύ καλό επίπεδο. Πέρασε το πρώτο τρίμηνο με μέσο όρο 16. Έχει την γνωμάτευση του ΚΔΑΥ (Κέντρο Διάγνωσης Αξιολόγησης και Υποστήριξης) και έχει το δικαίωμα για προφορική εξέταση. Αλλά θεωρώ σωστό να γράφει τα τεστ όπως τα άλλα παιδιά, εφόσον έχει τη δυνατότητα. Σταδιακά βλέπω να βελτιώνεται σε όλα τα επίπεδα της εκμάθησης και στην απόδοσή του στην τάξη. Στα περισσότερα μαθήματα το παιδί έχει ιδιαίτερη υποστήριξη από καθηγητές στο σπίτι.
Συνήθως τα προβλήματα στο διάβασμα και στη γραφή τα ανακαλύπτουμε στο δημοτικό σχολείο. Πολλά από τα συμπτώματα της δυσλεξίας, που θα σας δείξω μετά, μπορούν να γίνουν αντιληπτά και σε παιδιά χωρίς μαθησιακές δυσκολίες. Στα παιδιά χωρίς μαθησιακές δυσκολίες όμως, τα συμπτώματα σταδιακά εξαφανίζονται. Στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες δυστυχώς τα συμπτώματα δεν φεύγουν χωρίς ειδική υποστήριξη.
Όταν μιλώ για δυσλεξία, εννοώ: δυσκολίες στο διάβασμα και στη γραφή, που εμφανίζονται στο φυσιολογικά αναπτυσσόμενο παιδί. Δηλαδή, στα παιδιά τα οποία δεν παρουσιάζουν μια νοητική καθυστέρηση.
2. Τι είναι δυσλεξία; | Βλέπετε: Πρώιμη Διάγνωση της δυσλεξίας |
Δυσλεξία | Δυσκολία στην ανάγνωση & ορθογραφία (συλλαβισμός, αντικαταστάσεις). |
Δυσγραφία | Δυσκολία στην γραφή (αργεί ή βιάζεται, άσχημα γράμματα, τρόπος που κρατάει το μολύβι). |
Δυσαριθμησία | Δυσκολία με μαθηματικά και νούμερα. |
Δυσπραξία | Δυσκολίες κίνησης (αδεξιότητα, δυσκολία γραφής, δυσκολία στο λόγο). |
ADD ή ΔΕΠ | Attention Deficit Disorder ή Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής ή Διάσπαση Προσοχής. |
AD/HD | Attention Deficit Disorder with hyperactivity: Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής (ΔΕΠ) με υπερκινητικότητα. |
Παρατήρηση μιας δασκάλας (2ας δημοτικού):
Δασκάλα | «Τι έχει αυτό το παιδί, είναι αργό στη γραφή και δεν διαβάζει σωστά: άλλα γράφει το βιβλίο και άλλα λέει το παιδί». |
Μητέρα | «Πιστεύω πως έχει δυσλεξία, και θα παρακολουθήσει μια θεραπεία». |
Δασκάλα | «Δεν έχει δυσλεξία, γιατί μιλάει καλύτερα απ'τα άλλα παιδιά.» |
Εδώ χρειάζεται να τονίσουμε, ότι η ομιλία του δυσλεκτικού παιδιού μας μπερδεύει αρκετές φορές. Π.χ. πριν πάει το παιδί στο σχολείο, συχνά παρατηρείται, πως το παιδί αργεί να μιλήσει. Μόλις αρχίσει να μιλάει κανονικά, στην ηλικία των τριών ή τεσσάρων ετών, οι γονείς αισθάνονται μια ανακούφιση. Όταν το παιδί πηγαίνει στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, η ομιλία του φαίνεται πολύ καλά αναπτυγμένη. Επομένως, μας κάνει εντύπωση, γιατί το διάβασμα και η γραφή μένουν πίσω.
Η παρατήρηση, πως κάτι δεν πάει καλά, γίνεται από τους γονείς ή από κάποιο εκπαιδευτικό στην πρώτη τάξη του δημοτικού. Υπάρχουν όμως άλλοι γονείς και εκπαιδευτικοί οι οποίοι αρνούνται το πρόβλημα. Μερικοί συγγενείς και εκπαιδευτικοί λένε: θα περάσει το πρόβλημα μόνο του, θα ωριμάσει το παιδί ή πως το παιδί τεμπελιάζει. Σε πολλές περιπτώσεις αργούν να αποδεκτούν το πρόβλημα με αποτέλεσμα να συσσωρευτούν πολλά κενά κατά την 5η και 6η τάξη του δημοτικού.
Θέλω να επισημάνω το πόσο σημαντική είναι η υποστήριξη που δίνουν οι γονείς, με ή χωρίς ιδιαίτερα μαθήματα από καθηγητές. Η επανάληψη των κανόνων της γραμματικής και η επανάληψη της υπόλοιπης ύλης ίσως να μην φέρνουν άμεσα αποτελέσματα. Όταν όμως, το παιδί έχει μάθει να ελέγχει την δυσλεξία, θα είναι σε θέση να εφαρμόσει τους κανόνες και να χρησιμοποιήσει τις γνώσεις, που έχει αποκτήσει στο παρελθόν.
3. Πώς να αντιμετωπίσουμε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες;
Είναι κουραστικό για τον γονέα να εξηγεί κάθε σχολική χρονιά στους καθηγητές πώς λειτουργεί το παιδί.
Στο δημοτικό ενημέρωνα κάθε χρόνο ένα δάσκαλο. Και ήμουν τυχερή, όλοι ήταν διατεθειμένοι να βοηθήσουν. Το παιδί πέρασε έτσι υπέροχα τα χρόνια στο δημοτικό.
Στο Γυμνάσιο συνάντησα τους καθηγητές. Εκεί, δεν είναι μόνο ένας καθηγητής, είναι πολλοί. Οι περισσότεροι καθηγητές ήταν θετικοί και είχαν καλή εντύπωση για το παιδί. Από άλλους καθηγητές άκουσα τις αντιρρήσεις τους για τα παιδιά με δυσλεξία. Εκείνοι είχαν την εντύπωση πως το παιδί δεν συμμετείχε στο μάθημα και πως δεν ήταν διαβασμένος.
Στο σπίτι, οι καθηγητές, που του έκαναν ιδιαίτερα μαθήματα, με διαβεβαίωναν πως το παιδί ήξερε το μάθημα. Όμως, το παιδί στο γυμνάσιο, σε μερικούς καθηγητές, έδινε την εντύπωση πως ήταν αδιάβαστο.
Μου έκανε εντύπωση το εξής:
Καταλαβαίνω πως και για σας τους καθηγητές, είναι δύσκολο να αντιμετωπίζετε διάφορα επίπεδα παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες στην τάξη σας.
Υπάρχουν διάφορες κατηγορίες παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες:
Στην Ελλάδα δεν υπάρχει μια διαφοροποίηση στο σχολικό σύστημα όσον αφορά τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, εκτός από κάποια τμήματα ένταξης σε μερικά σχολεία του Γυμνασίου. Επομένως μέσα στην τάξη οι καθηγητές και οι καθηγήτριες βρίσκονται αντιμέτωποι με διάφορους μαθησιακές δυσκολίες.
Στο εξωτερικό υπάρχουν δημοτικά σχολεία, για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, με μικρότερες τάξεις και περισσότεροι εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί ανά παιδί. Όταν το παιδί έχει ξεπεράσει κάποια δυσκολία, σ' ένα τέτοιο προστατευτικό περιβάλλον, θα ενταχτεί, ανάλογα με τις δυνατότητές του, σε κανονικό γυμνάσιο ή σ' ένα γυμνάσιο για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.
Με τα δικά μας δεδομένα είναι αδύνατον να περιμένουμε από τους καθηγητές του γυμνασίου να αντιμετωπίσουν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες διαφορετικά από τους άλλους μαθητές στην τάξη. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες χρειάζονται ένα πρόγραμμα στα μέτρα τους, που στα τμήματα ένταξης (εν μέρει) εξασφαλίζεται.
Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι:
Η συνεργασία ανάμεσα στον εκπαιδευτικό, τους γονείς και τον μαθητή:
Είναι αναγκαία η συνεργασία ανάμεσα στον εκπαιδευτικό, τους γονείς και τον μαθητή. Όσο προσπαθούν δυο από τα τρία μέρη, οι πιθανότητες για επιτυχία είναι μικρές:
Τα συναισθήματα που εκφράζουμε:
Ο καθηγητής έχει την εντύπωση πως το παιδί δεν συμμετέχει στο μάθημά του, και ο τρόπος συμπεριφοράς του μαθητή δεν είναι κατάλληλος.
Στο σπίτι: Ο γονέας και η καθηγήτρια ή ο καθηγητής, που κάνει ιδιαίτερα μαθήματα στο παιδί, μένουν έκπληκτοι, γιατί γνωρίζουν, πως το παιδί μετά από αρκετό διάβασμα, πήγε διαβασμένο στο σχολείο και ήξερε το μάθημα πολύ καλά.
Θα σας δώσω ένα παράδειγμα:
Μαθητής | «Ο καθηγητής με σήκωσε. Σηκώθηκα και δεν ήξερα να γράψω τι σημαίνει «κατηγόρημα». |
Καθηγητής | «Κάτσε κάτω και πες στους γονείς σου πως είσαι αδιάβαστος». |
Μαθητής | «Μετά με ξανασήκωσε και το έκανα σωστά. Μου έδωσε μια πρόταση και έγραψα Υποκείμενο/ Ρήμα/ Κατηγόρημα εκεί που έπρεπε.» |
Καθηγητής | «Μην πεις τίποτε στις γονείς σου, ξέρεις το μάθημα.» |
Σ' αυτό το παράδειγμα, το δυσλεκτικό παιδί ήξερε τον κανόνα ή την θεωρία, αλλά δεν μπορούσε να το εκφράσει με λέξεις, και μπλόκαρε. Στην πρόταση όμως, εφάρμοσε σωστά τον κανόνα.
Γενικά, τα δυσλεκτικά παιδιά δυσκολεύονται πολύ στην έκφρασή τους, όταν πρέπει να αναπαράγουν (προφορικά και γραπτά) θεωρίες ή κανόνες.
Ο μαθητής από την δική του μεριά, έχει την εντύπωση, πως ο καθηγητής τον αδικεί συνέχεια.
Βλέποντας την στεναχώρια του γονέα το δυσλεκτικό παιδί αισθάνεται ακόμα χειρότερα, γιατί σκέφτεται πως αυτός ευθύνεται για την δυστυχία των γονέων του.
Τι χρειάζονται τα δυσλεκτικά παιδιά;
Απ' αυτό που μου λένε τα δυσλεκτικά παιδιά, φαίνεται, πως ασχολούνται πολύ με τα συναισθήματα που εκφράζουν οι καθηγητές. Δεν λένε, πως είναι πολύ η ύλη. Θέλουν μόνο: «Να μας βοηθάνε οι καθηγητές, να μας δείχνουν ενδιαφέρον και να μας δείχνουν σεβασμό.»
Ρώτησα δυσλεκτικά παιδιά: «Τι χρειάζεστε για να αποδίδετε καλύτερα στην τάξη;»
Μαθήτρια | «Όταν έχεις την εντύπωση πως ο καθηγητής σε συμπαθεί, ανοίγεσαι πιο εύκολα, δεν έχεις το φόβο.» |
Μαθητής | «Όταν η καθηγήτρια λέει αστεία και όταν λέει το μάθημα αναλυτικά ή με άλλα λόγια, το καταλαβαίνω καλύτερα.» |
Αναρωτιόμουνα «Για ποιο λόγο ασχολούνται τα δυσλεκτικά παιδιά τόσο πολύ με τα συναισθήματα των καθηγητών;»
Στην τέταρτη τάξη του δημοτικού η αυτοεκτίμηση τους έχει πέσει πολύ και πολλά παιδιά με δυσλεξία αισθάνονται, όπως το αναφέρουν οι ίδιοι, «άχρηστα».
Πάντα όμως, τα δυσλεκτικά παιδιά, θυμούνται τους εκπαιδευτικούς που τους έχουν υποστηρίξει. Δάσκαλοι που είπανε «Διάβασε εσύ, και εγώ είμαι δίπλα σου, για να σε βοηθήσω.»
Ίσως γι' αυτό έχουν γίνει υπερβολικά ευαίσθητά . και στην αυστηρή . και στην φιλική συμπεριφορά τον καθηγητών.
Βλέπετε: Παιδιά με δυσλεξία στην Β/μια εκπαίδευση
4. Πώς να βαθμολογήσουμε παιδιά με δυσλεξία;
Βλέπετε: Η βαθμολόγηση των παιδιών με δυσλεξία στην Β/μια εκπαίδευση
Κάτι που δεν γνωρίζουμε, είναι πως τα δυσλεκτικά παιδιά είναι και τελειομανή. Βλέπουν στην φαντασία τους, πως είναι τέλεια τα πράγματα. Η δυστυχία τους είναι, πως δεν μπορούν να το πετύχουν στο σχολείο. Στην συνέχεια της ζωής τους όμως, αρκετά παιδιά θα μας εκπλήσσουν με τα έργα τους.
Ελπίζω να σας έδωσα μια εικόνα, για το πώς λειτουργεί ένα παιδί με μια μαθησιακή ιδιαιτερότητα, όπως η δυσλεξία.
Το κάθε παιδί έχει τη δική του ιστορία, ζει το δικό του μαθησιακό δράμα και αναπτύσσει ταυτόχρονα το δικό του ταλέντο.
Καταλαβαίνω πόσο δύσκολη είναι η δική σας θέση απέναντι στα δυσλεκτικά παιδιά.
Εύχομαι η απογοήτευση του εκπαιδευτικού, του μαθητή και του γονέα να μετατραπεί σε ...κατανόηση.
Θα κλείσω με μια ευχή ενός μαθητή:
«Ο καθηγητής
να δίνει σημασία
σε όλα τα παιδιά,
να αισθάνονται όλα ωραία»
Althaus, M. | Informatieverwerking bij kinderen met een pervasieve ontwikkelingsstoornis. Conferentie ΄΄Cognitieve Neuropsychiatrie΄΄, Nederlandse Vereniging voor Neuropsychologie, Utrecht/Nederland, 26 april 2002. | |
Αντωνακάκης, Δ. | Δραστηριότητες ανάδυσης γλωσσικών και μαθηματικών δεξιοτήτων. Συνέδριο ΄΄Γλώσσα και μαθηματικά στην προσχολική ηλικία΄΄, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, 22-23 Νοεμβρίου 2002. | |
Blokland, G. | Boekbespreking: T.van Lieshout, Pedagogische adviezen voor speciale kinderen. Een praktisch handboek voor professionele opvoeders, begeleiders en leerkrachten. Houten, Bohn Stafleu en Van Loghum, 2002. In: Maandblad Geestelijke volksgezondheid, Houten, Bohn Stafleu en Van Loghum, nummer 2, 2003, p.192-193. | |
Βακαλοπούλου, Α. | Το πρώτο μου λεξικό για το δημοτικό. Αθήνα, Εκδόσεις Πατάκη, 2000. | |
Dasselaar, A. | Geen ritmegevoel. Algemeen Dagblad, 13 December 2002. | |
Davis, Ronald D. | Το χάρισμα της δυσλεξίας. Αθήνα, Εκδόσεις Καστανιώτη Α.Ε., 1998. (The gift of Dyslexia, 1994.) | |
Davis, Ronald D. | The gift of learning. New York, The Berkley Publishing Group, 2003. | |
Διαμαντόπουλος, Π. | Το φαινόμενο της δυσλεξίας στο στάδιο της προσχολικής και της πρωτοσχολικής ηλικίας. Συνέδριο ΄΄Γλώσσα και μαθηματικά στην προσχολική ηλικία΄΄, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, 22-23 Νοεμβρίου 2002. | |
DSM-IV | Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth edition. Washington DC, American Psychiatric Association, 1994, p. 46-105. | |
Dumont, J.J. | Dyslexie, Theorie, diagnostiek, behandeling. Rotterdam, Lemniscaat, 1994 (1e druk 1990). | |
Hallowell, E.M, Ratey, J.J. | Ζώντας με τη διάσπαση. Αναγνωρίζοντας και αντιμετωπίζοντας τη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής (ΔΕΠ) στα παιδιά και στους ενήλικες. Αθήνα, ΝΙΚΑΣ, εκδόσεις ελληνική παιδεία ΑΕ, 2003. | |
Καραπέτσας, Α.Β. | Η δυσλεξία στο παιδί. Διάγνωση & Θεραπεία. Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα, 1993 (β' έκδοση). | |
Καραπέτσας, Α.Β. | Η γλώσσα του παιδιού. Ανάπτυξη-Παθολογία-Διάγνωση-Θεραπεία. Αθήνα, Σμυρνιωτάκης Α.Ε., 1989. | |
Λιβανίου Ε. | Μαθησιακές δυσκολίες στο φυσιολογικά αναπτυσσόμενο παιδί (δυσλεξία). 7η Παιδιατρική Ημερίδα, Χανιά. 28 Φεβρουαρίου 2004. | |
Λιβανίου Ε. | Μαθησιακές δυσκολίες και προβλήματα συμπεριφοράς στην κανονική τάξη. Αθήνα, Κέδρος, 2004. | |
Marshall, A. | Question & Answer about: Dyssemia. The dyslexic Reader, Davis Dyslexiα Association International, 2005/ Issue 3-4, σελ. 9. | |
Ματσόπουλος, Α. | Ο σχολικός ψυχολόγος στο νηπιαγωγείο - προειδοποιητικά χαρακτηριστικά μαθησιακών δυσκολιών που σχετίζονται με τη γλώσσα σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Συνέδριο ΄΄Γλώσσα και μαθηματικά στην προσχολική ηλικία΄΄, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, 22-23 Νοεμβρίου 2002. | |
Miller, Ι. A. | Αϊνστάιν - Πικάσο. Ο χώρος, οχρόνος και η ομορφιά. Αθήνα, εκδοτικός Οίκος Π.ΤΡΑΥΛΟΣ, 2002. (Einstein - Picasso. Space, Time and the Beauty that causes Havoc, 2001) | |
Nieuwenbroek, A. | Dyslexie wat nu? Ouderreeks. 's Hertogenbosch/Nijmegen, Berhout Nijmegen BV, 1992. | |
Njiokiktjien, C. | Lack of time-awareness in children with developmental disorders. Conferentie ΄΄Cognitieve Neuropsychiatrie΄΄, Nederlandse Vereniging voor Neuropsychologie, Utrecht/Nederland, 26 april 2002. | |
Paternotte, A. | Dyslexie en ADHD. In: Balans Belang. Tijdschrift over ontwikkelings-, gedrags- en leerproblemen. Maart 2002, nr 76, p. 11-13. | |
Πόρποδα, Κ.Δ. | Δυσλεξία. Ή ειδική διαταραχή στη μάθηση του γραπτού λόγου. Αθήνα, Εκδόσιες Μορφωτική, 1993 (1981, 1η έκδοση). | |
Rourke, B.P. ed. | Syndrome of Nonverbal learning Disabilities. Neurodevelopmental Manifestations. New York, The Guilford Press, Inc., 1995. | |
Ruijssenaars, prof.dr A.J.J.M | Rekenproblemen nog te weinig onderzocht. Interview in Balans Belang. Tijdschrift over ontwikkelings-, gedrags- en leerproblemen. September 2002, p. 18-20. | |
Sacks, O. | Stemmen zien. Amsterdam, Meulenhoff BV, 1998. (Seeing voices. A journey into the world of the deaf. 1989.) | |
Temple, R. | Dyslectische kinderen. Een practische handleiding voor ouders. Rijswijk, Elmar BV, 1999. (Dyslexia: practical and easy-to-follow advice, Element Books Limited,1998.) | |
Τζεκάκη, Μ. | Μαθηματική εκπαίδευση στην προσχολική ηλικία. Συνέδριο ΄΄Γλώσσα και μαθηματικά στην προσχολική ηλικία΄΄, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, 22-23 Νοεμβρίου 2002. | |
Vierstra-Βουρβαχάκη, Ι. | Δυσλεξία, η απελπισία των δασκάλων, των γονέων και των έξυπνων παιδιών. Εφημ.''Ρέθεμνος'', 4 Ιανουαρίου 2003. | |
Vierstra-Βουρβαχάκη, Ι. | When contemporary teaching methods encounter dyslexia: Early Recognition of Dyslexia. Συνέδριο: PALSO "Effective Strategies in Language Education", The 8th Conference on Language Education, Crete, Rethymno, 29th & 30th of March 2003. | |
Welle Donker-Gimbrere, M, e.a (red.) | Spraak- en taalproblemen bij kinderen. Ervaringen en inzichten. Assen, Koninklijke Van Gorcum BV, 2001. | |
Woerkom, Dr T.C.A.M van, | Dopamine en gedrag. Nederlandse Vereninging voor Neuropsychologie, Nieuwsbrief, maart 2003, nr.1, p.15-16. |
Επικοινωνήστε μαζί μας να συζητήσουμε την ανάγκη σας από κοντά.